انکودر چیست؟

انکودر چیست؟

انکودر یک سنسور حرکت مکانیکی است که سیگنال های دیجیتال را در پاسخ به حرکت تولید می کند. به عنوان یک دستگاه الکترو مکانیکی، انکودر قادر به ارائه سیستم کنترل حرکت با اطلاعات مربوط به موقعیت، سرعت و جهت به کاربران است.دو نوع انکودر وجود دارد: خطی و دوار. انکودر خطی به حرکت در امتداد یک مسیر پاسخ می دهد، در حالی که انکودر دوار به حرکت چرخشی پاسخ می دهد. انکودر به طور کلی توسط وسیله خروجی آن دسته بندی می شود. یک Encoder increment generates یا قطار پالس که می تواند برای تعیین موقعیت و سرعت استفاده شود. رمزگذار مطلق باعث تنظیم پیکربندی های منحصر به فرد برای ردیابی موقعیت ها به طور مستقیم می شود.

 

انکودر روتاری اینکریمنتال Incremental rotary encoders با استفاده از انکودر دوار با استفاده از بخش های متخلخل که به طور مساوی برای تعیین حرکات فاصله دارند، استفاده می شود.

دیود نوری برای عبور از دیسک شیشه استفاده می شود و توسط ردیاب نوری شناسایی می شود. این باعث می شود که انکودر یک قطار از پالس هایی با فاصله به طور مساوی ایجاد کند که اینمورد منجر می گردد که خروجی انحراف های چرخشی افزایشی در پالس در هر چرخش اندازه گیری شود که برای ردیابی موقعیت یا تعیین سرعت استفاده می شود.

Absolute Encoder
انکودر ابسولوت

انکودر ابسولوت شامل اجزای موجود در incremental encoders نیز می باشد. آنها یک منبع نور فتودر و نور LED را به کار میاندازند، اما به جای یک دیسک با خطوط به طور مساوی بر روی یک دیسک، یک انکودر ابسولوت از یک دیسک با الگوهای دایره ای متمرکز استفاده می کند.

رمز گذارهای مطلق چگونه کار می کنند؟

رمزگذارهای مطلق با استفاده از ماسک ثابت در بین دستگاه ردیاب نوری و دیسک رمزگذار می باشد. سیگنال خروجی تولید شده از یک انکودر مطلق در بیت های دیجیتال است که به موقعیت منحصر به فرد مربوط می شود.

. پیکربندی بیت توسط نور تولید شده توسط دستگاه ردیاب نوری دریافت می شود زمانی که دیسک چرخش می یابد. بعد از آن پیکربندی نور دریافت شده به کد خاکستری رنگ تبدیل می شود. در نتیجه، هر موقعیت دارای پیکربندی بیت منحصر به فرد خود میباشد.

Linear Encoder

انکودر خطی

انکودر خطی، یک سنسور، مبدل یا سرعتی است که به یک مقیاس کد گذاری شده مربوط است. سنسور مقیاس را می خواند و موقعیت را به یک سیگنال آنالوگ یا دیجیتال تبدیل می کند که منجر به خواندن دیجیتال میشود.

جنبش از تغییر در موقعیت با زمان تعیین می شود. هر کدام از انواع انکودرهای خطی نوری و مغناطیسی با استفاده از این نوع روش عمل می کنند. با این حال، خواص فیزیکی آنها است که آنها را متفاوت می کند.

انکودر خطی نوری چگونه کار می کند؟

منبع نور و لنز یک پرتو موازی از نور تولید می کنند که از طریق چهار پنجره ی کوچک اسکن می شوند. چهار پنجره اسکن ۹۰ درجه جداگانه حرکت می کنند. سپس نور از طریق مقیاس شیشه عبور می کند و توسط حسگرهای حساس تشخیص داده می شود. سپس مقیاس زمانی که دستگاه اسکن حرکت می کند، پرتو نور شناسایی شده را تغییر می دهد. تشخیص نور توسط سنسور موج خروجی موج سینوسی را تولید می کند. انکودر خطی سپس سیگنال های متحرک را برای ایجاد دو خروجی سینوسی متصل می کند که متقارن هستند اما ۹۰ درجه خارج از فاز از هم فاصله دارند. سیگنال مرجع هنگامی ایجاد می شود که یک الگوی پنجم در حلقه اسکن با یک الگوی مشابه در مقیاس هم تراز شود.

Magnetic Rotary Encoder

انکودر مغناطیسی

انکودر مغناطیسی متشکل از دو بخش است: روتور و یک سنسور. روتور با شفت چرخش می کند و حاوی دوقطب شمال و جنوب به طور مساوی در اطراف دورتر آن قرار دارد. سنسور این تغییرات کوچک را در موقعیت N >> S و S >> N تشخیص می دهد. بسیاری از روش های تشخیص میدان مغناطیسی تغییر می کند، اما دو نوع اصلی که در انواع انکودر استفاده می شود عبارتند از: Hall Effect و Magneto resistive. حسگرهای اثر هال با شناسایی تغییر ولتاژ توسط انحراف مغناطیسی الکترونها کار می کنند. سنسورهای مقاومت مغناطیسی تغییر در مقاومت ایجاد شده توسط یک میدان مغناطیسی را تشخیص می دهند.

Rotary Encoders
روتاری انکودر

اجزای اصلی روتاری انکودر دیسک، منابع نور و آشکارسازهای الکترونیکی است. دیسک شامل یک الگوی منحصر به فرد از محافل اچ اکسیژن و متناوب بین بخش های مات و شفاف است. این الگو تنظیمات بیتی منحصر به فرد را ارائه می دهد و برای اختصاص موقعیت خاص استفاده می شود.

برای هر حلقه متمرکز در یک کد کننده دوار، یک منبع نور و آشکارساز نور وجود دارد که خطوطی را که بر روی دیسک خالی شده اند شناسایی می کند. الکترونیک شامل دستگاه خروجی است که سیگنال دریافت شده از سنسور (منبع نور / آشکارساز) را برای ارائه بازخورد موقعیت و سرعت به دست می آورد. تمام این اجزا در یک واحد مسکونی قرار دارند.

کاربرد انکودر

انکودر ها به یک منبع حیاتی برای بسیاری از برنامه های کاربردی نیاز دارند که نیاز به بازخورد اطلاعات دارند. این که آیا برنامه مربوط به سرعت، جهت یا فاصله است باعث ارائه توانایی گسترده ای به رمزگذارها می شود که به کاربران اجازه می دهد از این اطلاعات برای کنترل دقیق استفاده کنند. با ظهور قطعنامه های بالاتر، راندگی و هزینه های پایین تر، انکودرها در بیشتر مناطق تکنولوژی ترجیح داده می شوند. امروزه برنامه های کاربردی انکودرها در اطراف ما هستند. آنها در چاپگرها، اتوماسیون، اسکنرهای پزشکی و تجهیزات علمی استفاده می شوند.

Encoders are used in Many Industries

انکودرها (Encoders)در بسیاری از صنایع استفاده می شوند:

انکودر ها به یک بخش ضروری برای کاربردهایی در بسیاری از صنایع مختلف تبدیل شده اند. در قسمت زیر لیستی از صنایع است که از رمزگذار یا انکودر استفاده می کنند:

  • خودرو – در صنعت خودرو از انکودر به عنوان حسگر حرکت مکانیکی می تواند برای کنترل سرعت استفاده شود.
  • لوازم الکترونیکی مصرفی و تجهیزات اداری – در صنعت الکترونیک مصرفی، انکودرها به طور گسترده ای از تجهیزات اداری مانند تجهیزات اسکن مبتنی بر کامپیوتر، چاپگرها و اسکنر استفاده می کنند.
  • صنعتی – در صنعت ، در ماشین های برچسب گذاری، بسته بندی و ماشین آلات با کنترل کننده های تک و چند محور موتور استفاده می شود. Encoders همچنین می تواند در کنترل ماشین آلات CNC یافت شود.
  • پزشکی – در صنعت پزشکی، انکودرها در اسکنرهای پزشکی، کنترل میکروسکوپی یا کنترل حرکت نانو از دستگاه های خودکار و پمپ های توزیع استفاده می شود.
  • نظامی – ارتش نیز ازانکودر ها در رادارهای موقعیتی استفاده می کند.
  • ابزار علمی – تجهیزات علمی، انکودر ها را در موقعیت یک تلسکوپ رصدخانه قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟