بی متال چیست؟

بی-متال-هیوندای

بی متال چیست؟

برای حفاظت از موتورهای الکتریکی در مقابل اضافه بار از رله های حرارتی (بی متال) استفاده می شود. اساس کار این رله ها بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز به کار رفته است.

 

بر اثر عبور جریان از بی متال ،دو فلز گرم می شوند و طول آنها افزایش می یا بد. از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است. دو فلز با هم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می شود. در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکتها باز و مدار قطع می شود.

طرز کار بی متال

در رله های حرارتی ، سه تیغه تعبیه شده که سیم حا مل جریان چند حلقه به دور آن پیچیده می شود. در اثر عبور جریان اضا فه بار، هادی ها گرم ، حرارات به بی متال منتقل می شود و با عث خم شدن تیغه می شود. حرکت هر یک از بی متالها به اهرمی فشا ر می آورد و با جا به جا شدن اهرم، یک میکرو سوئچ که دارای کنتاکت تبدیل باز و بسته است تغییر وضعیت می دهد و مدار فرمان را قطع می کند. برای افزایش سرعت عملکرد بی‌متال و جلوگیری از جرقه و سوختگی محل اتصال، از آهن‌ربا در بالا و پایین تیغهٔ دوفلزی استفاده می‌شود که نیروی مغناطیسی آن به بسته شدن سریع اتصال کمک می‌کند.

رله‌های اضافه‌بار (بی‌متال) تنظیم‌پذیر هستند و می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که جریان‌هایی بین ۱٫۰۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی موتورها را قطع کنند. رلهٔ بی‌متال سه‌فاز معمولاً دارای سه پل قدرت و دو کنتاکت فرمان است (یک کنتاکت باز برای اتصال به سیستم هشداردهنده و یک کنتاکت بسته برای قراردادن در مسیر تغذیهٔ کنتاکتور). کنتاکت معمولاً بستهٔ بی‌متال با شماره‌های ۹۵-۹۶ و کنتاکت معمولاً باز آن با شماره‌های ۹۷-۹۸ مشخص می‌شود.

برخی از رله‌های بی‌متال دارای دو حالت دستی و خودکار هستند که در حالت دستی اگر رله عمل کند باید آن را به صورت دستی و با فشردن دکمهٔ RESET به حالت اول بازگرداند، اما در حالت خودکار برگشتن به حالت اول پس از گذشت مدتی معین به صورت خودکار انجام می‌شود.

بی متال تک فاز
تشخیص اضافه بار از طریق بی متال در خیلی از مدارات و تجهیزات به کار می‌رود. دامنه کاربرد‌های بی متال بسیار گستره است که در ادامه به برخی از این کاربرد بی متال تک فاز می‌پردازیم:

  • تنظیم درجه حرارت کنترلی برخی دستگاه‌ها مانند ماشین لباس شویی، سرخ کن ها، پلوپز، گریل و …
  • روشن و خاموش کردن فن خودرو
  • محافظت از الکترو موتور‌های تک فاز

اتصال بار تکفاز به بی متال سه فاز در صورت استفاده از یک بی متال سه فاز برای یک مصرف کننده تکفاز، باید قطع کننده یکی از فاز‌ها را با قطع کننده فاز دیگر سری نموده و از کنتاکت باقی مانده باید برای اتصال نول به مصرف کننده استفاده نمود.

Single phase bimetal

اتصال بار تکفاز به بی متال سه فاز

در صورت استفاده از یک بی متال سه فاز برای یک مصرف کننده تکفاز، باید قطع کننده یکی از فازها را با قطع کننده فاز دیگر سری نموده و از کنتاکت باقی مانده باید برای اتصال نول به مصرف کننده استفاده نمود.

 قسمت‌های مختلف یک رلهٔ حرارتی عبارتند از:

  • تیغه‌های اتصال به کنتاکتور
  • ترمینال‌های اتصال به کابل موتور
  • ترمینال مشترک مدار فرمان
  • پیچ تنظیم جریان
  • ترمینال‌های باز و بستهٔ مدار فرمان
  • پیچ تغییر وضعیت
  • دگمهٔ برگشت وضعیت

تست بی متال:

۱   حالت سرد COLD : در این روش دو برابر جریان نامی بی متال تزریق می گردد و زمان عملکرد رله بی متال یادداشت می شود.

۲  حالت گرم HOT : چون این تست پس از تست حالت سرد و پس از عمل کردن رله صورت می گیرد، تست گرم نامیده می شود. در این روش جریانی معادل شش برابر جریان نامی تزریق شده و زمان عملکرد رله بی متال یادداشت می گردد.

۳  حالت دو فاز : در این روش در مدار بالا یکی از فازها را قطع کرده و مدار را با دو فاز می بندند. و زمان عملکرد رله را یادداشت می کنند.

مقادیر به دست آمده با نمودار بی متال مقایسه می گردد.

قش بی متال در تابلو برق چیست؟

نقش بی متال در تابلو برق از اهمیت ویژه ای  بر خوردار است ، نقش بی متال در تابلو برق ، این المان مهم ، در دستگاه های الکتریکی این است که در مقابل خطرات و خطاهای احتمالی به عنوان محافظ عمل کند .یکی از راه های حفاظت موتورهای الکتریکی ،استفاده از رله حرارتی و رله مغناطیسی است رله حرارتی موتور را در مقابل اضافه بار حفاظت میکند.

بی‌متال یا رله حرارتی قطعه‌ای است که از دو فلز ناهمجنس ، به ویژه فلزهایی که دارای ضریب انبساط متفاوت هستند، که از یک سطح کاملًا به هم جوش خورده‌اند تشکیل شده‌است. برای ساختن بی‌متال دو فلز را در حالت گرم و با استفاده از غلتک به هم پرس می‌کنند به طوری که حاصل کار به صورت یک‌تکه دیده می‌شود.

نقش بی متال در تابلو برق یا رله اضافه باری که جهت کنترل جریان موتورهای الکتریکی بکار میرود و یک نوع رله حفاظتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟