یو پی اس چیست وچگونه کار میکند؟

یو پی اس ایمن توان

  یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه ( UPS ) یک دستگاه الکتریکی است که در صورت قطع شدن منبع برق ورودی یا برق شهری، برق اضطراری را برای بار تامین می کند.

وظایف اصلی یو پی اس:

  • تأمین توان الکتریکی مصرف کننده بدون وقفه
  • جلوگیری از اختلالات و نوسان برق شهری
  • ثابت نگه داشتن سطح ولتاژ و فرکانس

یو پی اس

نحوه عملکرد یو پی اس

در زمانی که برق دچار نوسانات ناگهانی می‌شود، سیستم UPS باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به سیستم‌های الکترونیکی می‌شود و در برابر تغییر ولتاژ و قطعی برق از آن‌ها محافظت می‌کند. هدف اصلی یک دستگاه یو پی اس تهیه یک منبع بدون وقفه انرژی برای تجهیزاتی است که از آن محافظت می‌کند.

یوپی‌اس‌های کوچک معمولاً درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می‌کنند. هنگام قطع برق یا افت ولتاژ زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود یوپی‌اس به‌طور خودکار واحد منبع تغذیه را از برق شهری به باتری موجود درون خود تغییر می‌دهد این کار در مدت زمانی حدود یک یا ۲ میلی‌ثانیه انجام می‌پذیرد و در نتیجه رایانه متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می‌دهد.

در صورت وجود نوسان یا بالازدگی ولتاژ یا پایین زدگی ولتاژ، یو پی اس برق خروجی را اصلاح می‌کند.

 

انواع یو پی اس

یو پی اس ها به سه دسته تقسیم می شوند

یو پی اس آفلاین (OFF LINE)

این دسته از UPS ها هنگام قطع برق و به عنوان منابع جایگزین فعال می شوند.
قیمت ups های آفلاین نسبت به نمونه های دیگر ارزاتر است. یکی از عواملی که باعث قیمت کمتر شده، تکنولوژی ساده تر نسبت به ups های آنلاین و لاین اینتراکتیو است. بهای کم پرداختی برای دستگاه آفلاین باعث می شود بسیار مورد استفاده قرار گیرد. بخصوص در جاهایی که فقط روشن ماندن سیستم برایمان مهم است و حفاظت خاصی مد نظر نیست.

یو پی اس آفلاین

 

یو پی اس آنلاین (ON LINE)

UPS ( UPS ) آنلاین، برخلاف یو پی اس آفلاین، که تنها در هنگام قطع برق شروع به کار می کند، پیوسته در حال آماده باش است و برق را فیلتر می کند.

 

یو پی اس آنلاین

 

جهت مشاهده مقاله ی تفاوت یو پی اس آنلاین و آفلاین کلیک کنید.

یو پی اس لاین اینتراکتیو (LINE INTERACTIVE)

در شرایط عادی این UPS ها ورودی از طریق BYPASS به ترانسفورماتور منتقل می شود در این هنگام TRANSFORMATOR به عنوان شارژر عمل کرده و در نهایت از همین طریق خروجی AC تأمین می شود .

یو پی اس لاین اینتراکتیو

 

اجزا یو پی اس

 

  • یکسو کننده شارژ (رکتیفایر)
  • باتری
  • مبدل DC به AC (اینورتر)
  • کلید غیر هادی (سوئیچ)

موارد مهم استفاده از یو پی اس

آسانسور

اگر سیستم برق اضطراری برای آسانسور وجود نداشته باشد و برق حتی برای چند دقیقه قطع شود، استرس زیادی برای افراد داخل آسانسور پیش خواهد آمد.بدین منظور از دستگاه یو پی اس در کنار تابلو Black Out برای توقف در اولین مکان بعد از قطعی برق استفاده می شود.

دوربین مداربسته

یکی از ترفندهای سارقان برای از کارانداختن تجهیزات امنیتی خانه یا محل کار شما این است که جریان برق را قطع کنند. اما شما می‌توانید پیشدستی کرده و یک برق اضطراری برای خود تهیه کنید. یو پی اس های دوربین مداربسته اغلب دارای اندازه کوچکی هستند تا بتوانید آن را در فضاهای کوچک نگهداری کنید.

تجهیزات پزشکی

همانطور که می‌دانید جریان پرنوسان و ناپایدار برق در کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگترین معضلات در مراکز حساس است. قطعی برق می‌تواند آسیب زیادی به تجهیزات پزشکی وارد کرده و یا این که آن‌ها را به کلی از کار بیاندازد. به همین دلیل نیاز است که کلیه بخش‌های مراکز درمانی پزشکی به یو پی اس متصل شوند.

تجهیزات پزشکی نیازمند یو پی اس

  • تجهیزات کمک­های اولیه مانند دستگاه شوک، دستگاه نوار قلب و …
  • تجهیزات مانیتورینگ علائم حیاتی
  • دستگاه­‌های آنژیوگرافی
  • تجهیزات جراحی، لاپاراسکوپی و جراحی لیزیک
  • تجهیزات تصویربرداری مانند رادیولوژی (X-ray)، سی تی اسکن، MRI و …
  • تجهیزات آزمایشگاهی
  • یخچال و فریزرهای پزشکی

کامپیوتر

با استفاده از  یو پی اس ها می توانیداز سیستم کامپیوتری در برابر افت توان و نواسان ها برق محافظت کنید
بسیاری از پردازش‌ها مانند امور مربوط به بورس ، رایانه‌های مربوط به ترددهای هوایی ، تجهیزات مربوط به امور نظامی اهمیت ویژه‎ای دارند. به طوری که قطع شدن برق برای چند ثانیه می‌تواند خسارت‌های فراوانی را به وجود آورد. به همین خاطر نیاز است که از سیستم برق اضطراری برای آن استفاده شود.

 

یخچال

نیاز به نگهداری برخی از وسایل در فضای آزمایشگاهی و درمانی در مراکز زیادی مورد نیاز است. این در حالی است که اگر جریان برق قطع شود، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. اما نکته مهم در تهیه یک منبع تغذیه بی وقفه برای یخچال این است که دستگاه‌هایی که شامل موتور و سیم پیچی هستند را نباید به ups وصل کرد. شما تنها زمانی می‌توانید این کار را بکنید که توان ups بسیار بیشتر از توان مصرفی بار باشد.

قیمت یو پی اس و مشاوره رایگان خرید :

اگر قصد خرید منبع برق اضطراری دارید می توانید از راهنمایی و مشاوره قبل از خرید کارشناسان ما به صورت رایگان استفاده کنید جهت تماس با ما از راههای ارتباطی زیر اقدام فرمایید.

۰۹۱۶۴۱۵۰۹۱۶| ۰۹۱۷۳۱۵۱۶۲۱| ۰۷۱۳۲۳۴۸۹۴۳| ۰۷۱۳۲۳۴۸۹۴۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟