صاعقه گیر الکترونیکی چیست؟

صاعقه گیر الکترونیکی یا صاعقه گیر اکتیو یک پایانه هوایی با استفاده از مکانیزم یونیزاسیون خازنی و ایجاد شعاع پوشش ، صاعقه را در زون حفاظتی خود جذب وبه زمین منتقل می نماید. به این نوع از صاعقه گیر ESEAT(Early Streamer Emission Air Terminal) نیز گفته می شود.

 

نحوه عملکرد صاعقه گیر الکترونیکی :

مکانیسم عملکرد صاعقه گیر الکترونیک خازنی – اتمسفریک (برقگیر اکتیو) بر اساس وجود پتانسل الکتریکی اتمسفر طراحی شده و در صورتی که شرایط جوی فاقد پتانسیل الکتریکی باشد ، این صاعقه گیر همانند یک صاعقه گیر ساده است و فعالیتی ندارد.

واحد حس کننده این صاعقه گیر وقتی انرژی اتمسفر فراتر از حد معینی (مثلا ۵ کیلوولت بر متر) می رسد ، واحد شارژ را برای جمع آوری انرژی به کار می اندازد.

این واحد تا پر شدن خازن های مدار تریگری الکتریکی به کار خود ادامه می دهد. همین واحد وقتی میزات پتانسیل اتمسفر از حد معینی (نزدیک به وقوع صاعقه مثلا در حدود ۱۰۰ کیلوولت بر متر) گذر نماید ، واحد شارژ دستور تخلیه خازن ها را به الکترود میانی متصل به زمین می دهد.

این کار بصورت متوالی تکرار شده و باعث یونیزاسیون هوای اطراف صاعقه گیر و تشدید افزایش پتانسیل اتمسفر می گردد. نحوه عملکرد صاعقه گیر الکترونیکی به علت وابستگی مطلق به شرایط جوی صاعقه خیز بهترین کارایی را دارد.

باید توجه داشت صاعقه گیر اکتیو (برقگیر اکتیو) از نظر قیمت بسیار گرانقیمت هستند ولی این صاعقه گیر ها همیشه بهترین گزینه نیستند ، زیرا در شرایط مساوی محیط اطراف صاعقه را به سمت خود هدایت می کنند و اگر سیستم هادی میانی مناسب نباشد و بصورت کاملا دقیق مورد بازرسی و آزمایش قرار نگیرد و نگهداری نشود به استقبال خطر رفته ایم.

سیستم صاعقه گیر مولد برق اولیه بر اساس استاندارد NFC17-102 برای محافظت از ساختمان های عادی با ارتفاع کمتر از ۶۰ متر و فضاهای باز در موارد زیر قابل استفاده است :

– ساختمان های مسکونی

– ساختمان های مجموعه فرهنگی و آموزشی

– مجموعه ساختمان های تجاری ، اداری ، ورزشی و غیره

– ساختمان های درمانی و مراقبتی

– کارخانه ها و پالایشگاه ها

– ساختمان های بلند مرتبه

– موزه ها و آثار باستانی

– برج ها و دودکش های کارخانجات

– فضاهای باز شامل انبارها و محوطه های تفریحی و رفاهی

مزایا و معایب صاعقه گیر الکترونیکی :

امروزه بدلایل زیادی استفاده از صاعقه گیر های الکترونیکی در جهان گسترش یافته است . در اینجا به ذکر برخی از مزایای صاعقه گیر اکترونیکی می پردازیم :

– صاعقه گیر الکترونیکی دارای شعاع پوشش وسیعی در مقایسه با رادهای سنتی و سیستم صاعقه گیر پسیو می باشد.

– سهولت در اجرای صاعقه گیر الکترونیکی و کاهش زمان نصب نسبت به صاعقه گیرهای سنتی و میله ای

– کاهش هزینه های سیستم حفاظت در برابر صاعقه . با توجه به شعاع پوشش و منطقه تحت حفاظت ، اجرای صاعقه گیر الکترونیکی دارای هزینه های به مراتب پایین تری نسبت به سیستم صاعقه گیر پسیو و سنتی می باشد.

– مطابقت با استانداردهای روز دنیا

– امکان بررسی و تست سیستم صاعقه گیر و همچنین جمع آوری اطلاعات و دیتا در مورد برخورد صاعقه با تجهیزات تحت حفاظت

– طول عمر بسیار بیشتر نسبت به صاعقه گیرهای سنتی بر اساس جنس و طراحی صاعقه گیر الکترونیکی

 

جهت خرید و یا مشاوره درباره سیستم صاعقه گیر می توانید با متخصصین ما در تماس باشید.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟