بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج

دستگاه-میگر-و-تفاوت-آن-با-ارت-سنج

برای بررسی بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج ابتدا به تعرف هریک میپردازیم.

میگر چیست ؟

دستگاه میگر یا تستر مقاومت عایق وسیله ای است برای اندازه گیری مقاومت های بسیار بزرگ معمولاً تا ۲ گیگا اهم با ولتاژ تست تا ۱۵ کیلوولت می باشد و جهت سنجش مقاومت عایقی کابل ها، موتورها،ترانسفورماتور ها ، ژنراتورها و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.

میگر  دیجیتال یونیتی ۵kv

میگر ۵ کیلو ولت یونیتی
برای مشاهده محصول بر روی تصویر کلیک کنید

میگر دیجیتال یونیتی ۱KV 

میگر دیجیتال یونیتی ۱KV مدل UNI-T UT511
برای مشاهده محصول بر روی تصویر کلیک کنید

این دستگاه برای اندازه گیری مقاومت عایقی و بررسی وضیعت عایقی مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق مناسب و خوب، مقاومت بالایی دارد که نشان دهنده ی عدم مشکل در ساختار عایق می باشد. برای اندازه گیری چنین مقاومت هایی نیاز به ولتاژ زیاد می باشد، در بعضی دستگاه ها ولتاژ اندازه گیری بین ۵ تا ۱۰ کیلوولت است.

اتصالات مختلف دستگاه اندازه گیری میگر(Megger) در تصاویر زیر نمایش داده شده است

۱-اتصال به هادی Connection to Conductor :

اتصالات مختلف دستگاه اندازه گیری میگر

۲-اتصال به کابل شیلددار Connection to a Shielded Power Cable:

اتصالات مختلف دستگاه اندازه گیری میگر(Megger)

۳-اتصال به قطع کننده مدار (مدار شکن) Connection to a Circuit Breaker

بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج

۴-اتصال به تراسفورماتور قدرت Connection to a Power Transformer

بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج

۵-اتصال به ژنراتور Connection to an AC Generator

بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج

۶-اتصال به موتور سه فاز Connection to 3 phase Motor

بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج

خروجی محافظ The Guard Terminal:

برخی از عایق سنج ها دارای دو خروجی هستند و بعضی سه عدد خروجی دارند. از آنجایی که این عایق سنج ها از نوع DC (جریان مستقیم) هستند، دو عدد از خروجی ها مثبت و منفی می باشند و خروجی سوم (در صورت وجود) یک محافظ است.

اجباری در استفاده از آن نیست چون خیلی از کاربران بطور رضایت بخشی عایق سنج ها را حتی بدون استفاده از خروجی محافظ مورد استفاده قرار می دهند. معمولاً عایق سنج ها با خروجی محافظ اندکی گران تر از مدل های با دو خروجی هستند. البته این خروجی محافظ، عملکرد اضافه ای را برای تشخیص مشکلات تجهیزات در اختیار کاربر قرار می دهد.

بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج

خروجی محافظ یک مدار

خروجی محافظ یک مدار شنت (موازی) بوده که نشت جریان سطح را در عمل اندازه گیری منحرف می کند. در صورتیکه مسیرهای نشت موازی وجود داشته باشد. اتصال محافظ این نشت ها را در اندازه گیری حذف کرده و قرائتی دقیق تر را در خصوص مقدار نشت در میان المان های باقی مانده ارائه می دهد.

 ارت سنج چیست؟

به کار بردن سیستم ارت برای هدایت رعد و برق، اضافه ولتاژ و جریان به زمین است و این ارتباط توسط الکترود زمین ایجاد می شود. برای اطمینان از این سیستم، استاندارهایی برای اندازه گیری وجود دارد. ارت سنج به منظور اندازه گیری مقاومت الکترود و خاک استفاده می شود. و در پایان نوبت به بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج می رسد.

ارت سنج مقدار مقاومت زمین، که مقداری حدود چند اهم است را اندازه گیری می کند، در صورتی که میگر برای اندازه گیری مقاومت عایق کابل و همچنین مقاومت های در حدود مگا اهم استفاده می شود. به عبارتی دیگر، میگر جهت اندازه گیری مقاومت عایقی است در حالی که ارت سنج جهت اندازه گیری مقاومت الکترود و خاک در سیستم اتصال زمین بکار برده می شود.

 بررسی دستگاه میگر و تفاوت آن با ارت سنج

ارت سنج مقدار مقاومت زمین، که مقداری حدود چند اهم است را اندازه گیری می کند، در صورتی که میگر برای اندازه گیری مقاومت عایق کابل و همچنین مقاومت های در حدود مگا اهم استفاده می شود. به عبارتی دیگر، میگر جهت اندازه گیری مقاومت عایقی است در حالی که ارت سنج جهت اندازه گیری مقاومت الکترود و خاک در سیستم اتصال زمین بکار برده می شود.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟