پنل خورشیدی چیست؟ و چگونه کار میکند؟

پنل خورشیدی پلی کریستال

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی از ترکیبات نیمه هادی تشکیل شده که انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. هر صفحه خورشیدی از تعدادی سلول خورشیدی تهیه شده و یک ماژول خورشیدی را تشکیل می‌دهد. میزان تولید برق توسط پنل خورشیدی به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال می‌توان ابعاد صفحه‌ی خورشیدی، میزان تابش نور خورشید و کارایی پنل را از مهم‌ترین فاکتورهای تولید برق دانست. در حال حاضر پنل‌های متداول بین ۲۹۰ تا ۳۲۰ وات برق تولید می‌کنند. بنابراین برای تامین برق خانگی یا صنعتی ابتدا باید میزان برق مصرفی یکسال را تخمین زد و براساس آن تعداد پنل‌های خورشیدی را محاسبه کرد.

 

انواع پنل خورشیدی

با انتخاب پنل خورشیدی شما مصرف کننده می توانید با انواع متنوعی از پنل خورشیدی آشنا شوید.  پنل خورشیدی مونو کریستال به صورت تک کریستالی بزرگ ساخته می شود که در صورت سطح یکسان صفحه خورشیدی ، بالاترین توان الکتریکی را در خروجی ایجاد می نماید. بهتر است بدانید که در مکان ها و ناحیه هایی که در دارای تابش آفتاب بیشتری و با افزایش دما کاهش پیدا می کند مورد استفاده قرار می گیرند و این گونه پنل ها ناحیه ای که بازتابش بیشتری دارد دارای بازدهی بالاتری می باشد .

 

پنل خورشیدی
پنل خورشیدی مونوکریستال

پنل خورشیدی پلی کریستال در مناطق گرمسیر مناسب تراست به این دلیل که سطح آن روشن تر و انرژی تابشی خورشید را جذب می کند و افزایش مقاومت در اثر گرم تر شدن افت توان پنل خورشیدی کمتر می باشد . بازرگانی اینورتر گروپ ، دارای برترین پنل خورشیدی پلی کریستال که از نظر راندمان و بهره برداری دارای محیط کمتری برای نصب احتیاج است را تولید می نماید. پنل خورشیدی پلی کریستال ارزان تر و قیمت مناسب تر ، نسبت به مونو کریستال می باشند.

پنل خورشیدی پلی کریستال
پنل خورشیدی پلی کریستال

 

کاربرد پنل خورشیدی پلی کریستال کجاست؟


پنل های خورشیدی پلی کریستال
را می توان در تاسیسات، در مقیاس های کوچک و در مقیاس های بزرگ مورد استفاده قرار داد زیرا در دامنه وسیعی از وات، توان هم قرار دارد. از آنجا که تولید صفحات خورشیدی پلی کریستال ارزان تر و سازگار با محیط زیست است .

در مزارع بزرگ خورشیدی ، آرایه های نصب شده بر روی سقف ، چراغ های راهنمایی ، خانه ها و غیره نیز استفاده می شود. پنل های خورشیدی پلی کریستال ارزان تر از پنل های تک کریستالی هستند ، با این وجود که کارآیی کمتری دارند و ظاهر آن نیز مطلوب  میباشد. هم چنین پنل خورشیدی پلی کریستال، در واقعیت نسبت به پنل خورشیدی مونو کریستال از کارآیی بیشتری برخوردار هستند زیرا از یک منبع سیلیکون جدا می شوند و از چندین منبع سیلیکونی مخلوط شده اند و کارآیی کمتری دارند.

فناوری پنل خورشیدی پلی کریستال هزینه کمتری نسبت به پنل های خورشیدی مونو کریستال دارد اما از کارآیی کمتری نیز برخوردار هستند. پنل خورشیدی پلی کریستال در مناطق گرمسیر مناسب تراست به این دلیل که سطح آن روشن تر و انرژی تابشی خورشید را جذب می کند و افزایش مقاومت در اثر گرم تر شدن افت توان پنل خورشیدی کمتر می باشد .

صفحات فتوولتاییک(THIN FILM)
سلول خورشیدی (صفحات فتوولتاییک نواری) یک صفحه خورشیدی بسیار نازک از ماده فتوولتاییک قرار می دهند . زمانی که میزان فضا به طور محدود نداشته باشیم از این نوع پنل خورشیدی استفاده می شود و به صورت انعطاف پذیری تولید می شود و ظاهری هم شکل دارد .

 

پنل خورشیدی برای تامین برق ویلا و باغ:

برای راه اندازی باغ ویلا می توانید برای هر کیلووات پنل خورشیدی ، حدود چهار کیلووات ساعت در روز تولید برق داشته باشید. بنابراین یک سیستم خورشیدی ۵ کیلوواتی در یک روز ،حدود ۲۰ کیلووات ساعت برق تولید می کند که به معنای آفتاب زیاد است اما خیلی گرم نیست. پنل خورشیدی یکی از مهم ترین ویژگی آن تولید برق است.

پنل خورشیدی خانگی

منبع اصلی انرژی نور خورشیدی میزان کیفیت تابش به وضعیت جوی مربوط است .از پنل خورشیدی می توان برای  برق روشنایی ساختمان مورد نیاز باشد. پس از این که انرژی خورشیدی تبدیل به انرژی برق شد این جریان برق با استفاده از اینورتر به برق AC تبدیل می شود و انرژی برق تولید شده توسط پنل خورشیدی با استفاده از وسایل ایمنی قادر به روشن نمودن ساختمان می باشد.

پنل خورشیدی

از مزایای سیستم های خورشیدی

  • عدم نیاز به شبکه سراسری
  • عدم نیاز به سوخت
  • سازگاری با محیط زیست، محیط زیست را آلوده نمی‌کند
  • آلودگی صوتی ندارد
  • برای تولید برق نیاز به آب ندارد

از معایب سیستم های خورشیدی 

  • هزینه سرمایه‌گذاری اولیه بالا
  •  تابع تغییرات زاویه تابش خورشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟