تفاوت های باتری یو پی اس سرب اسید و نیکل کادمیوم

Sildelide acid battery

تفاوت باتری سرب اسید و نیکل کادمیوم

 

قیمت:

باتریهای نیکل کادمیوم حدودا بین ۲ تا ۴ بار گرانتر از نمونه مشابه خود از نوع سرب اسید هستند. البته بسته به کیفیت و نوع آلیاژ و تکنیک ساخت باتری این امکان وجود دارد که این اختلاف بیشتر از ۵ برابر نیز بشود. به همین دلیل سرمایه اولیه مورد نیاز برای تامین نیروی بکاپ از باتری های نیکل کادمیومی بسیار بالاتر تمام خواهد شد. پس چرا همچنان طیفی از مصرف کنندگان سراغ باتری های نیکل میروند؟ بخشهای بعدی پاسخ این سوال را خواهد داد.

مواد سازنده این ۲ باتری یو پی اس :

  • باتری سیلدلید اسید ( سرب اسید ) : باتری های سرب اسید، قطب مثبت باتری شان از اکسید سرب (pbo2) که به آن آند نیز می گویند و قطب منفی از سرب یا کاتد (pb) می گویند و الکترولیت این باتری از اسید سوفوریک و آب تشکیل شده است.

اسید سولفوریک که در باتری های سرب اسید استفاده می شود معمولا ۲۵ الی ۴۰ درصد از محلول داخل را تشکیل می دهند.

  • باتری یو پی اس نیکل کادمیوم : در این باتری ها قسمت را قطب مثبت باتری از نیکل و قطب منفی باتری از کادمیوم (اسفنجی) تشکیل شده است. معمولا در این باتری ها تشکیل دهنده الکترولیت محلولی به نام هیدروکسید پتاسیم در آب است. ۲۰ الی ۳۰ درصد هیدروکسید پتاسیم از محلول داخل باتری را تشکیل می دهد.

 طول عمر:

یک قانون کلی در ارتباط با طول عمر اکثر انواع باتری ها وجود دارد، و آن اینکه با افزایش تعداد دشارژ باتری طول عمر آن کم خواهد شد. اما هر دو باتری نیکل و سربی به عمق دشارژ نیز حساس هستند. به این معنی که اگر فرضا باتری بطور متوسط ۳۰ درصد دشارژ شود طول عمر آن بسیار بیشتر از حالتیست که بطور متوسط تا ۸۰ درصد دشارژ می‌گردد. گرچه باتری های نیکل کادمیوم بسیار گرانتر از باتریهای سرب اسیدی هستند اما تعداد سیکل هایی که می‌توان آنها را دشارژ کرد بسیار بیشتر از باتری‌های سربی است.

حساسیت به دما:

باتریهای سرب اسیدی بیشتر برای عملکرد در محیط ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد پیشنهاد می‌شوند، زیرا نسبت به تغییرات دما حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهند. ظرفیت ظاهری باتری های سرب اسیدی نسبت به کاهش دما سریعا افت می‌کند و از طرفی دیگر نیز با افزایش دما عمر متوسط آنها به شدت کاهش می‌یابد (با افزایش هر ۱۰ درجه طول عمر مفید باتریهای سرب اسیدی نصف می‌شود!). اما باتریهای نیکل کادمیوم نسبت به تغییر دما حساسیت کمتری از خود نشان می‌دهند. بویژه در مواردی که باتری می‌بایست در دماهای پایین مورد استفاده قرار گیرد بهترین گزینه استفاده از باتری های نیکل است. بازه دمایی مناسب برای عملکرد باتری نیکل کادمیوم چیزی بین ۶۰ تا ۲۰- درجه سانتیگراد است. البته طول عمر متوسط آن نیز با افزایش دما کاهش می‌یابد. شکل زیر مقایسه ایست بین تغییرات ظرفیت دو باتری در یک بازه دمایی نسبتا زیاد.

سرعت شارژ:

باتریهای نیکل کادمیوم را می‌توان در زمانهای کوتاهی همچون ۱ ساعت نیز شارژ نمود درصورتیکه شارژ سریع باتریهای سرب اسیدی در زمانی کمتر از ۴ ساعت توصیه نمی‌شود و عموما چیزی در حدود ۸ تا ۱۰ ساعت را برای شارژ آنها مناسب می‌دانند.

 

تفاوت ولتاژ نامی سلول ها

ساختار متفاوت باتری ها سبب ایجاد اختلاف بین ولتاژ نامی سلول ها می گردد. ولتاژ نامی هر سلول باتری نیکل کادمیوم ۱.۲ ولت و سرب اسید ۲ولت می باشد. به این معنا که برای ساخت یک باتری ۱۲ولت از جنس نیکل کادمیوم نیاز به سری کردن ۱۰سلول می باشد در صورتی که برای تولید همین ولتاژ توسز باتری سرب اسید نیاز به سری کردن ۶سلول باتری می باشد.

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟