سوکت پلاگ صنعتی چیست؟

سوکت پلاگ صنعتی

فیش و پریز صنعتی یا به عبارت دیگر، سوکت و پلاگ صنعتی یکی از انواع تجهیزات اتصال دهنده جریان برق میباشند که وظیفه ارتباط و اتصال جریان برق بین منبع جریان و تجهیزات برقی مختلف را بر عهده دارند.

دوشاخه ها و پریزهای برق AC تجهیزات الکتریکی را به منبع تغذیه جریان متناوب (AC) در ساختمانها و سایر سایتها متصل می کند، دوشاخه ها و پریزهای برق از نظر درجه ولتاژ و جریان، شکل، اندازه و نوع کانکتور با یکدیگر تفاوت دارند.

به قسمت نری اتصال دهنده، فیش یا پلاگ میگویند و به قسمت مادگی اتصال دهنده، پریز یا سوکت گفته میشود. در اصل سوکت و پلاگ نام لاتین همان پریز و فیش می باشد که به نری و مادگی صنعتی نیز معروفند.

فهرست مطالب

  1. لیست انواع سوکت پلاگ های صنعتی
  2. تفاوت سوکت و پلاگ صنعتی با فیش و پریز معمولی
  3. انواع سوکت‌های صنعتی بر اساس نوع نصب
  4. انواع سوکت صنعتی بر اساس ولتاژ و فرکانس
  5. سوکت صنعتی سه فازسوکت صنعتی نری و مادگی
  6. نحوه انتخاب بهترین سوکت پلاگ های ضد انفجار

     

    سوکت و پلاگ صنعتی

     

    کانکتورها و سوکت های کابل با توجه به محدوده ولتاژ و فرکانس مورد استفاده کلید و کد رنگی دارند. رنگ های رایج برای برق متناوب ۵۰-۶۰ هرتز زرد برای ۱۰۰-۱۳۰ ولت، آبی برای ۲۰۰-۲۵۰ ولت و قرمز برای ۳۸۰-۴۸۰ ولت هستند. اتصالات آبی اغلب برای تهیه سوکت های بیرونی مقاوم در برابر آب و هوا برای دستگاه های فضای باز استفاده می شود.

    لیست انواع سوکت پلاگ های صنعتی

    دارای دو مدل کلی:

    1. معمولی (فیش، پریز)
    2. صنعتی (سوکت، پلاگ)

    تفاوت سوکت و پلاگ صنعتی با فیش و پریز معمولی 

      • از لحاظ جنس:

    جنس فیش و پریزهای صنعتی بسیار سخت و مقاوم است و یک فیش و پریز صنعتی استاندارد باید در برابر ضربه و فشار بالا مقاومت زیادی داشته باشد تا در شرایط خاص به سادگی دچار شکستگی و اتصالی نشود.

      • از لحاظ شکل:

    کلید و پریز های صنعتی با طراحی خاصی که دارند با اتصال انواع سایزهای سیم و کابل سازگار بوده و همینطور با قالب و عایق بندی خاص خود، در شرایط محیطی غیرمعمولی امنیت بیشتری نسبت به سری معمولی دارند و حتی در رنگ بندی نیز تفاوت هایی دارند که رنگ بندی های مختلف نشان دهنده ولتاژ و آمپر خاصی میباشد.

      • از لحاظ میزان حفاظت:

    فیش و پریزهای صنعتی یکسری درجه بندی محافظتی دارند که باید مطابق با استانداردهای جهانی بوده (IP)، هرچه عدد IP بیشتر باشد میزان محافظت فیش و پریز بالاتر است.

      • از لحاظ فنی:

    سوکت و پلاگ های صنعتی  از لحاظ شرایط فنی برق محل مورد استفاده، شرایط خاصی دارند، نظیر: ولتاژ، آمپر، تعداد شاخه نر و مادگی، اتصال زمین ( EARTH ) و… .

     

    انواع سوکت‌های صنعتی بر اساس نوع نصب

    سوکت و پلاگ صنعتی

    انواع سوکت صنعتی بر اساس ولتاژ و فرکانس

    بر این اساس، می‌توان انواع سوکت صنعتی را به انواع:

    • سوکت سه فاز
    • سوکت نر و مادگی
    • سوکت شبکه
    • سوکت جنگی

     

     

    سوکت صنعتی سه فاز

    ساختمان این محصول به شکلی طراحی شده که توانایی پشتیبانی جریان برق را داشته ولی در مورد جریانات خنثی این چنین عمل نمی‌کنند، به بیان دیگر بر خلاف نوع تک فاز، فاقد قطب خنثی هستند، زیرا: دلیل آن این است که، بارهای الکتریکی که در این محصول جاری هستند، به جریان خنثی نیازی ندارند و این عملکرد کاملا مشابه با موتورهای الکتریکی است.

    سوکت پلاگ های سه فاز

    هر یک از سوکت و پلاگ های سه فاز به صورت ۴ پین (بدون خنثی) یا ۵ پین (با نول) موجود هستند. یک دوشاخه بدون پین خنثی را می توان در سوکتی قرار داد که دارای نول است، اما برعکس آن امکان پذیر نیست زیرا پین خنثی ورود به سوکتی را که سوراخی برای هادی خنثی ندارد مسدود می کند.

    سوکت و پلاگ صنعتی

    از اینجا می توان دریافت که مثلاً نصب پریز ۳۲ A و ۲۵۰ ولت فقط با دوشاخه ۳۲ A سازگار است و امکان وارد کردن دوشاخه ۱۰ A یا ۲۰ A وجود نخواهد داشت.

    سوکت صنعتی نری و مادگی

    سوکت نری و مادگی (male and female plug)، یکی از مجموعه کالاهای دسته بندی اتصالات برق صنعتی بوده و زیرمجوعه سوکت و پلاگ ها میباشد که با توجه به نوع طراحی و جنس ویژه ای که دارند، در زمینه برق رسانی و انتقال برق در محیط های صنعتی با شرایط سنگین و با جریان برق شدید و ولتاژ بالا و همچنین وجود عوامل خارجی مثل آب و رطوبت، دما و حرارت، ضربه و فشار، گرد و غبار، گازهای شیمیایی و خورنده ها و فرساینده ها و سایر عوامل آسیب زننده کاربرد زیادی دارند.

    کاربرد: 

    یک نری و مادگی آمپر بالای استاندارد باید با جریان و ولتاژ بالا سازگاری کامل داشته باشد تا از بروز نقص فنی و حوادث مختلف پیشگیری نماید، عدم استفاده از این نوع سوکت و پلاگ های آمپر بالا باعث آسیب به مدار برق و همچنین آسیب به دستگاه ها و تجهیزات متصل به آنها میشود.

    کاربرد اصلی نری و مادگی های آمپر بالا بیشتر در: مناطق صنعتی با شرایط صنعتی خاص می باشد تا انتقال و توزیع برق بصورت اصولی و درست انجام شود.

     

    اجزای تشکیل دهنده بدنه: 

    • بدنه : جنس پلی آمید سخت و فشرده ( مقاومت مکانیکی زیادی در برابر رطوبت ، حرارت ، ضربه و فشار )
    • شاخه و پلاگ : جنس فلز برنج با روکش فلز نیکل
    • پین: در اصطلاح، زائده های اتصال دهنده که وظیفه اصلی انتقال برق را بعهده دارند، تعداد پین ها در نری ها مشخص کننده آمپر و ولتاژ اتصال می باشد به این صورت که یک پین جهت نول و گاهی یک پین جهت اتصال ارت و سایر پین ها مشخص کننده فاز و آمپر می باشد.

    سوکت شبکه

    وظیفه‌ی این دسته از سوکت‌های صنعتی، با دیگر انواع آن متفاوت است. سوکت شبکه، به انتهای یک کابل شبکه متصل می‌شود و کار نقل و انتقال داده را بر عهده دارد. جنس این سوکت‌های صنعتی معمولا از جنس پلاستیک

    مرغوب است. البته از اصطلاح سوکت شبکه، برای تمام رابط‌های استاندارد که کار اتصال دو کابل انتقال داده را بر عهده دارند، استفاده می‌شود.

    البته اصطلاح سوکت شبکه صنعتی، در بازار ایران، کاربرد خاصی دارد. از این عبارت برای اشاره به سوکت RJ45 استفاده می‌شود. طراحی آن به نحوی است که ۸ پین مسی در آن وجود دارد که امکان اتصال انواع کابل‌های شبکه را ممکن می‌کند.

    همچنین انواع سوکت‌های تلفن نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

    سوکت و پلاگسوکت جنگی

    همانگونه که از نامش هم پیداست، استفاده از این سوکت‌های صنعتی برای کاربردهای نظامی، مانند اتصال ابزار و وسایل جنگی، بی‌سیم‌ها، رادارها و … است. با توجه به شرایط خاصی که از این نوع سوکت استفاده می‌شود، جنس بدنه‌ی آن‌ها از آلومینیوم بوده و پین آن‌ها را نیز از نقره می‌سازند.

    سوکت و پلاگ صنعتی

    سوکت پلاگ ضد انفجار

    سوکت پلاگ ضد انفجار با همان دو شاخ و پریز ضد انفجار وسیله ایست جهت اتصال دو تجهیز الکتریکی یا اتصال تجهیز الکتریکی به شبکه برق سه فاز یا تکفاز.

    عموما سوکت پلاگ ضد انفجار در آمپراژهای ۱۶،۳۲،۶۳،۱۲۵ آمپر می باشد و بسته به نوع تجهیز الکتریکی در دو مدل سه فاز و تکفاز و به ندرت تلفن قابل تهیه می باشد.

    سوکت و پلاگ صنعتی

    نحوه کار کردن سوکت و پلاگ ضد

    با توجه به اینکه در محیط هایی که احتمال نشت گاز و یا مواد مشتعل وجود دارد جرقه کوچک سبب انفجار و آتش سوزی می گردد.

    لذا می بایست در اینگونه محیط لوازمی استفاده نمود که حتی از کوچکترین جرقه الکتریکی جلو گیری نمایید.

    بدین منظور این مدل سوکت پلاگ ها به گونه ای طراحی شده اند که هنگامی که سوکت را به پلاگ متصل نمایید هیچ گونه جریانی متصل نشده

    پس از اتصال کامل توسط کلید روی تجهیز یا داخل تجهیز برق را وصل و بتوان از آن استفاده نمود

    سوکت پلاگ ضد انفجار میتواند از جنس  GRP(Glass-reinforced  plastic) یا آلومنیوم مورد استفاده قرار گیرند

    عموما در مکانهایی که اسید و یا موادی که احتمال خورندگی آلومنیوم وجود داشته باشد از جنس GRP یا همان باکالیت استفاده و در اکثر موارد از آلومنیوم استفاده می شود

    سوکت پلاگ ضد انفجار در دو حالت EX d و EX d e (میزان حفاظت در مقایل گاز می باشند )موجود هستند

    درجه حفاظت در مقابل گرد غبار و رطوبت این وسایل از IP 54 الی IP 67 می باشد .

    نحوه انتخاب بهترین سوکت پلاگ های ضد انفجار

    • شرایط فنی برق محل:
      میزان جریان و ولتاژ برق محل استفاده
    • شرایط محیطی محل استفاده:
      مقدار میزان محافظت در برابر آب، رطوبت، گرد، غبار، ضربه و فشار که این میزان محافظت را با نماد جهانی IP روی بسته بندی و یا خود محصول درج میکنند و سوکت پلاگ ضد انفجار در دو حالت EX d و EX d e (میزان حفاظت در مقایل گاز می باشند) موجود هستند که با توجه شرایط محیط باید انتخاب گردد.
    • شرایط محل دقیق نصب :
      طراحی نسبت به نوع محل استفاده

     

الکترو دماوند با بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در شیراز و استان فارس نماینده انحصاری سوکت پلاگ های فاماتل اسپانیا ،تم ترکیه و سامی ایرانی می باشد.برای مشاوره رایگان  و سفارش محصول با متخصصان ما با شماره تماس های ۴۳-۰۷۱۳۲۳۴۸۹۴۴ و  ۰۹۱۶۴۱۵۰۹۱۶ در ارتباط باشید.

 

× سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟